Elke goede gids zou moeten beginnen met een inleidende alinea. Dit is je kans om je lezers te overtuigen en hen te laten weten waarom deze post al hun belangrijke vragen zal beantwoorden. Je kunt vertellen waarom jij de ideale persoon bent om deze gids te schrijven; vertel een persoonlijke anekdote over hoe je een expert in het vakgebied bent geworden; toon je empathie met je lezer over hoe moeilijk het is om nauwkeurige informatie te vinden; en/of benadruk de frequente fouten die mensen maken, én die vermeden kunnen worden.
Voordat je jouw "how-to" of "best-of" -post hieronder kun schrijven, voeg je een laatste zin toe die je alinea samenvat en een gepolijste overgang naar je gids biedt.
Een aantal snelle richtlijnen voor de opmaak
Maak je gids niet langer dan 2000 woorden. In een ultieme gids heb je ook veel ruimte om je SEO-zoekwoorden te gebruiken. Zet 2-3 keywords in de post, in de H2-koppen en in de tekst zelf. Voeg anker-links toe aan de hand van een soort inhoudsopgave, waar lezers op kunnen klikken en zo direct naar een gedeelte van de post kunnen gaan. Om ze toe te voegen, klik je op 'Link' in de werkbalk hierboven, selecteer je 'Onderdeel' en selecteer je vervolgens een van de koppen in de post.
Kop #1: Waarom is dit onderwerp zo belangrijk?
Kop #1: Waarom is dit onderwerp zo belangrijk?
In dit eerste deel zet je de toon voor je lezers. Dit is waar je je websitebezoeker in meer detail herinnert aan het betreffende onderwerp. Je kunt een korte geschiedenis van het onderwerp geven, evenals wanneer en hoe het zo populair of belnagrijk werd; beschrijf de geografische locatie of omgeving als je gids reisgericht is; beschrijf de mogelijke problemen die zich voordoen (of kunnen optreden) aan iemand die niet op de hoogte is van de huidige trends; en leg uit hoe ze jouw praktische aanbevelingen eenvoudig kunnen toepassen.
Dit is je kans om je lezer enthousiast te maken over de gids en de echte waarde van het lezen van de post in zijn geheel te benadrukken
Neem een keyword op in de titel om de SEO van de post een boost te geven en bewerkt ze als Kop 2 of Kop 3.
Kop #2: Wat zijn de belangrijkste punten van je gids?
Hier leg je alles tot in detail uit. Begin met een pakkende inleidende zin of twee om de bal aan het rollen te krijgen, en deel vervolgens je inzichten met je publiek.
Beslis vanaf het begin van dit gedeelte of je je uitleg van je deskundige gids (d.w.z. 'Parijse restaurants' of 'Vitamine- en mineralensupplementen' of 'SEO-stappen') als een lijst of als afzonderlijke subkoppen wilt beschrijven. Het belangrijkste is om consequent te zijn. Elk item moet duidelijk te onderscheiden zijn en je moet je lezer overal concrete inzichten bieden.
Leg uit met behulp van voorbeelden en anekdotes. Probeer verschillende perspectieven te geven, zodat lezers met verschillende achtergronden het begrijpen. Denk aan je publiek. Richt je je tot beginners of meer gevorderde lezers? Gebruik je een professionelere schrijfstijl, of een vriendelijke en informele toon die herkenbaarder is?
Onthoud dat dit het grootste deel van je gids is. Voeg afbeeldingen toe om de post dynamischer en interessanter te maken en voeg links van andere bronnen, óf naar een van je eerdere posts toe. Misschien kun je iets persoonlijks of grappigs opnemen om het ijs te breken en het lezen wat prettiger te maken.
Kop #3: Voelt je lezer zich empowered?
Het is tijd voor je lezers om toe te passen wat ze hebben gelezen. Geef je lezers het gevoel dat ze veel hebben geleerd. In dit laatste gedeelte kun je één of twee alinea's schrijven die je publiek eraan herinneren wat ze nu weten; wat zijn de eerste stappen die ze kunnen nemen om al je advies en coaching toe te passen? (D.w.z. reserveringen maken bij de lekkerste restaurants in Parijs voor een aanstaande vakantie; vitaminesupplementen kopen of een afspraak maken met een voedingsdeskundige, óf hun SEO-zoekmachineranking en keywords controleren). Geef ze de benodigde links (kunnen ook van een partner zijn) om aan de slag te gaan en moedig ze aan om te shinen.
Je kunt ze ook herinneren aan andere bronnen die je op je website hebt staan, evenals betaalde diensten of evenementen die je aanbiedt. Wees niet verlegen. Mogelijk hebben ze na het lezen (of in de toekomst) nog meer vragen. Nodig ze uit om reacties achter te laten onder de post, zodat ze betrokken blijven.
Comments